SPIN

Płatne parkowanie: Za drugi samochód zapłacisz bez zniżek

Beata Głozak poniedziałek, 16 stycznia 2012, 23:11 Siedlce, Wydarzenia
Nie ma pomysłu na rozwiązanie problemu parkingów osiedlowych. Fot. AB

Nie ma pomysłu na rozwiązanie problemu parkingów osiedlowych. Fot. AB

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem strefy płatnego parkowania zaczną obowiązywać w Siedlcach już w najbliższe wakacje. 5 stycznia w sprawie płatnego parkowania rozpoczęły się konsultacje społeczne i potrwają do 4 lutego. Zdaniem Stanisława Mrówczyńskiego zainteresowanie tematem jest duże.

Projekt zakłada, że pierwsza godzina parkowania ma kosztować 2 złote, druga 2,40 zł a trzecia 2,80 zł. Każda następna – 2 zł. Jak twierdzi Mrówczyński, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej UM Siedlce, zgodnie z prawem opłata musi być rosnąca. Druga kwota nie może być droższa o 20 proc. od pierwszej a trzecia od drugiej też o 20 proc.

„NA MAKSA” ZA 380 ZŁOTYCH

– Dziennie wyjdzie to 19, 20 złotych i jeśli ktoś chciałby każdego dnia parkować „na maksa”, to miesięcznie będzie to około 380 złotych. Czy to dużo czy mało? Każdy powie inaczej, ale osoby zatrudnione w strefie będą miały abonament – wyjaśnia naczelnik. – Decyzja będzie należeć do rady miasta, ale proponujemy 100 złotych. Takie kwoty to jego zdaniem dowód na to, że nie o zarabianie na płatnym parkowaniu magistratowi chodzi. – Bo chodzi o rotację i o nauczenie siedlczan korzystania z komunikacji miejskiej. Mam nadzieję, że nadejdzie moda na podróżowanie komunikacją publiczną – dodaje.

Oczywiście abonament nie będzie gwarantował miejsca parkingowego. Strefa płatnego parkowania w proponowanej wersji jest rozległa i w dużej mierze obejmuje tereny starego budownictwa gdzie o parkingach nie myślano. Czy pomyślało o nich miasto?

– Tak, bo dostaną oni ulgę w postaci abonamentu w wysokości, podobnej jak w Warszawie, czyli 30 złotych rocznie. To wystarczy na pokrycie kosztu druku samej karty – twierdzi Mrówczyński, ale ostrzega. – Jeśli mieszkaniec abonamentu nie wykupi i nie włoży karty za przednią szybę – zapłaci jak pozostali.

BO LUKSUS KOSZTUJE

Należy zaznaczyć, że ani abonament ani karta nie będą uprawniały mieszkańca strefy do parkowania w każdym jej miejscu. – Propozycja jest taka, żeby to było 100 metrów w jedną i w drugą stronę od budynku. Mieszkańcy strefy muszą pogodzić się też z pewną bolesną nieco prawdą, że „za luksus trzeba płacić”.

– Jeżeli w gospodarstwie jest drugi samochód to abonament trzydziestozłotowy go nie obejmuje. Za drugi płacimy już normalnie, bo karta będzie tylko na jeden samochód, na konkretny numer rejestracyjny. Luksus kosztuje – podsumowuje Stanisław Mrówczyński.

Ważna w tej dyskusji jest informacja, że miasto nie ma w tej chwili żadnego pomysłu co zrobić z osobami, które chcąc unikać opłat będą stawiały swoje auta na osiedlowych parkingach – stref wolnych od opłat.

– Cokolwiek zostanie wypracowane na pewno nie pogorszymy życia mieszkańcom osiedli – zapewnia naczelnik.

Mieszkańcy poprzez ankietę mogą wpłynąć na zakres, na ceny na sposób poboru opłaty. Najrozsądniejsze byłyby zdaniem Stanisława Mrówczyńskiego parkometry, bo jak mówi „z maszyną nie porozmawiasz a z inkasentem możesz”. W planach parkometry mają być sterowane bateriami  słonecznymi i mogą być doładowywane kartą miejską.

bg

Powiadom o wpisie

13 komentarzy

  1. ania dodano 6 lat temu

    Ciekawa jestem czy Pan Mrówczyński wykupi sobie również abonament i nie będzie miał zagwarantowanego miejsca parkingowego. Jak wszyscy to wszyscy !

  2. Adam dodano 6 lat temu

    Pierwsza godz : 2zł a półgodziny ? a mniej jak 15 min ….???? zaokrąglane do 1 godz: ?

  3. jim dodano 6 lat temu

    hahahahahahahahah – efaster gdzie jesteś? Dalej jesteś za strefą? Nawet jak UM porozdaje tysiąc abonamentów – łącznie dla mieszkańców i pracowników? Jaka to będzie rotacja???? I pytanie formalne – co oznacza "gospodarstwo domowe"? Jak sobie mieszkam z kimś pod jednym adresem, ale nie ma żadnego formalnego związku i każdy ma swój samochód to kto jest "gospodarstwo domowe"? Ten kto pierwszy poleci do UM i dostanie kartę? A jak jestem właścicielem jakiegoś mieszkania – powiedzmy kilku w strefie – a siłą rzeczy zameldowany jestem w jednym to dostanę karty na wszystkie mieszkania? A jak mój blok nie stoi bezpośrednio przy ulicy ale ma jej adres to jak będzie liczone 100 m? Ile osób w UM trzeba będzie zatrudnić do obsługi systemu abonamentów?- i ile to będzie kosztowało? Dużo pytań. jeśli będzie system parkometrów to w Warszaiw jest to rozwiązane tak, że jak ktoś ma abonament to może parkować w zasięgu 5 wybranych parkomatów – chyba najprostszy i najczytelniejszy sposób. Tak czy owak jestem przeciwny.

  4. efaster dodano 6 lat temu

    czytam to :))

  5. jim dodano 6 lat temu

    i jeszcze jedno pytanie – czy p. Mrówczyński jeździ komunikacją miejską czy tylko "nieurzędniczy" motłoch do niego chce wysłać? "(…)i o nauczenie siedlczan korzystania z komunikacji miejskiej(…)" – panie naczelniku daje pan przykład czy tylko poucza jak kaznodzieja?

  6. jim dodano 6 lat temu

    i więcej pytań – czy UM jako jedna "firma" dostanie jeden abonament w cenie 100 PLN czy 150 takich abonamentów?? Czy MOK dostanie jeden? Czy UP dostanie jeden? Czy delegatura UW dostanie jeden? Czy po jednym dostaną tylko przebrzydli kapitaliści? Czy parkingi pod starostwem i pod BGŻ są "miejskie" czy nie? BGŻ swój zastawił więc może być prywatny…

  7. nic nie wiadomo dodano 6 lat temu

    na szczęście nic jeszcze nie jest przesądzone, a cały ten pomysł trąci niewybredną amatorszczyzną najniższych lotów…

  8. marnie to widzę.. dodano 6 lat temu

    Ta sprawę pilotuje Mrówczyński. On jest za słaby by dobrze to zorganizować.

  9. efaster dodano 6 lat temu

    No chyba macie rację p. Mrówczyński nadaje się na pilnowanie psich chipów (nie mylić, z czym innym) albo wywozem śmieci. Po za tym nie wiem, dla czego jak go się słucha np. w radio to mało, co człowiek rozumie, strasznie szybko mówi. Nie można go trochę uspokoić ?? Wiem, że czas antenowy jest cenny, ale bez przesady. Może się nie obrazi jak mu Panie zwrócą uwagę.

    PS.
    Myślałem, że UM nie robił rozeznania w Polsce i za te 30 zł można by parkować w całej strefie. No nic są bardzie inteligentni niż myślałem. Szkoda :((

  10. PPP dodano 6 lat temu

    a jak przyjade powozem a czarnej masce to tez bede musiał zapłacic ??

  11. aks. dodano 6 lat temu

    Na skutek mieszania herbata nie stanie się słodsza,
    na skutek wprowadzenia opłat nie przybędzie miejsc parkingowych !!!
    "Rozwiązania" szczegółowe są na pograniczu absurdu i groteski.
    Poddaje pod rozwagę następujące rozwiązanie: na obrzeżach miasta utworzyć bezpłatny parking dla pracowników urzędów miasta Siedlce, urzędników dowozić i odwozić z tegoż parkingu autobusami MPK do centrum miasta. Oczywiście w stałych godzinach otwarcia, zamknięcia urzędów.
    Może ktoś biegły w realiach policzy, ile taki zabieg zwolni miejsc parkingowych ?

  12. ello dodano 6 lat temu

    A dlaczego niby karta abonamentowa ma być na samochód a nie na nazwisko właściciela, przecież mogę zmieniać samochody i różnymi podjeżdżać pod swój własny dom- jak dostanę samochód zastępczy np. to już pod domem nie mogę zaparkować? Chyba ktoś się myli. Poza tym co to znaczy rodzina, wspólny adres, czy osoby na utrzymaniu. Przecież pod jednym adresem nie zawsze jest jedno gospodartswo domowe. A ponadto można mówić o korzystaniu z komunikacji miejskiej gdy autobus będzie co 5-10 minut, a nie raz na godzinę. Można z niej korzystać mając pewność, że się wszędzie zdąży a przy takiej częstotliwości autobusów, nie ma o tym mowy.
    Jeszcze jedno, nie wiem od kiedy mieszkanie w centrum i wąchanie spalin jest takim LUKSUSEM.

  13. Olaf dodano 6 lat temu

    Mam skromną nadzieję że samorząd siedlecki którego wybraliśmy dopatrzy się że strefa płatnego parkowania jest za dużo , powinna być ograniczona do ul .Sienkiewicza , Piłsudskiego ,Puławskiego , Kilińskiego .

Dodaj komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy.