SPIN

Co dalej z tunelem pod torami?

Aneta Borkowska poniedziałek, 25 lutego 2013, 08:25 Siedlce, Wydarzenia

W minionym roku tunel kolejowy na przedłużeniu ulicy Kilińskiego został nazwany przez siedleckie władze inwestycją priorytetową, której chciano podporządkować wszystkie inne. Czy nadal taką pozostanie? Zdaniem Mariusza Dobijańskiego  koszt budowy tunelu to wydatek tak duży, że w obecnej, trudnej sytuacji finansowej miasta po prostu się on nie opłaca. Lepiej budować obwodnicę.

O skomunikowaniu centrum Siedlec z ich południową częścią mówi się od roku 2007. Wtedy to miasto zawarło porozumienie z PLK SA na budowę tunelu pod torami kolejowymi przy okazji modernizacji stacji Siedlce. Tunel ma przebiegać pomiędzy ulicą Kilińskiego i Składową. Zadaniem kolei będzie położenie skrzyń – głównego elementu konstrukcji podziemnego tunelu. Do miasta będzie należała budowa całej infrastruktury drogowej i rozwiązań komunikacyjnych (odwodnienie, wykończenie tunelu, ciągi komunikacyjne – piesze i jezdne).

Wszystko brzmi świetnie, ale problemem jest wycena budowy tunelu. Jak dowodzi Mariusz Dobijański jest to ok. 55 mln zł.

Z robionych kilka lat temu szacunkowych kosztów wynikało, że miasto decydując się na wejście w tę inwestycję będzie musiało zagwarantować około 15-20 milionów. Miała ona wystarczyć nie tylko na przebicie ulicy Kilińskiego, ale również na zagospodarowanie terenu wokół. Informacje jakie otrzymaliśmy ostatnio dotyczące tej inwestycji mówią, że miasto musiałoby wyłożyć 55 milionów i to tylko na przebicie ulicy Kilińskiego. A gdzie środki na przebudowanie istniejącej infrastruktury?  Zgodnie z planami PKP musi zakończyć inwestycję w 2015 roku zatem nie ma możliwości pozyskania na nią środków unijnych. Stąd też moje przekonanie, że lepsze jest dokończenie czegoś co ewidentnie pomoże rozwiązać problemy drogowe w mieście, czyli dokończenie obwodnicy. Dzięki temu wydamy mniej a w roku 2015 będziemy mogli sięgnąć po środki zewnętrze.

Dlaczego inwestycja, która kilka lat temu miała kosztować 20 mln teraz ma być 3 razy droższa? Ostatnią wycenę przygotowało jedno z siedleckich przedsiębiorstw na prośbę miasta celem, jak tłumaczy wiceprezydent Siedlec Jarosław Głowacki, rozeznania. Nie oznacza jednak to, że trzeba tę kwotę traktować poważnie, bo znaleziono sposób na zejście z ceny.

Jesteśmy po negocjacjach z PLK i projektantem. Ten tunel ma być krótszy, ma być wypłycony i nie będzie tam także przepompowni, czyli szeregu drogich elementów, ale cenę poznamy dopiero kiedy będziemy mieć projekt naszej części.

Czy będzie nas na to stać? Tego bez projektu się nie dowiemy, ale Głowacki zakłada, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby tunel wykonać w sytuacji kiedy będziemy mieć na niego pieniądze. W praktyce może zakończyć się tym, że PKP PLK  położy skrzynie będące głównym elementem konstrukcji tunelu a reszta poczeka na lepsze czasy. To wszystko może tunel urealnić.

Biorąc pod uwagę ostatnie negocjacje i ostatnie uzgodnienia można domniemywać, że inwestycja może wynieść dużo mniej niż wspomniana kwota 55 milionów złotych. Moim zdaniem może to być wcześniejsze 20.

Prezydent Siedlec Wojciech Kudelski, podobnie jak wiceprezydent Głowacki zakłada dzielenie inwestycji na ewentualne etapy i powodu, dla którego z inwestycji należałoby rezygnować nie widzi.

Sprawy zaszły za daleko żeby dywagować czy robimy to czy nie. My nie mamy wpływu na odwrócenie tej inwestycji. Cieszymy się, że w ramach inwestycji PKP PLK zostaną wykonane wszystkie elementy tunelu na terenie kolejowym. Nasze działanie będzie uzależnione od kasy miasta. My to możemy zacząć realizować w przyszłym roku a możemy za 10 lat. Prawda jest taka, że bez pieniędzy nie zrobimy nic.

Kudelski nie zamierza rozstrzygać czy Siedlce będą mieć tunel czy obwodnicę, bo jak przekonuje będzie jedno i drugie. Nie wiadomo tylko kiedy.

ab/|Foto. UM Siedlce

20 komentarzy

  1. Lesio dodano 11 lat temu

    Pan Dobijański się obudził.O tunelu mówi się od kilku lat,a on teraz chce wstrzymywać.Jeszcze raz się okazało,że ten człowiek do rządzenia się nie nadaje.Dobrze ,że nie został prezydentem.

  2. nie_rozrzutny dodano 11 lat temu

    Skąpy dwa razy traci. Jeśli tunel nie zostanie wykonany teraz, to przyjdzie nam na niego poczekać wiele lat. Przede wszystkim PLK nie pozwoli w perspektywie 10 lat na zdjęcie torów i późniejszą budowę, bo to grozi cofnięciem dofinansowania z UE ich projektu. A nawet jeśli już minie "okres ochronny" modernizacji, budowa będzie wymagała poważnej ingerencji w infrastrukturę kolejową, przez co wyjdzie droższa niż teraz, z czego pan Dobijański powinien sobie zdawać sprawę.

  3. ddd dodano 11 lat temu

    w Ząbkach k. Wa-Wy mogą sobie poradzić, tylko w Siedlcach zawsze z czymś problem, a to deszcz w lato, a to śnieg w zimę (tak było z obwodnicą wew.)

    http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,13429181,Nowoczesny_tunel_pod_torami_powstaje_w_Zabkach.html

    ten nasz tunel "męczą" już od 2007 roku i dalej końca nie widać, czyżby szykuje się najdłuższa budowa w historii miasta ??

  4. obserwator 1 dodano 11 lat temu

    Zamiast wypisywać głupoty zasłyszane gdzieś mimochodem można stosowniejszym byłoby przejść się do budynku stacyjnego, gdzie rezydują ludzie którzy prowadzą inwestycję ze strony kolei i po prostu zapytać o konkrety, a nie spekulować. Tunel będzie na pewno jeśli chodzi o to, co ma wybudować kolej. Takie dywagacje można było uprawiać kilka lat temu,a nie teraz gdy inwestycja ruszyła. Jest gorsza inna sprawa, a mianowicie ta, że miejscowi politycy chcą na tej inwestycji wygrać najbliższe wybory i już nieoficjalnie próbują być mentorami tej inwestycji. Druga sprawa to zadłużenie miasta za rządów obecnych włodarzy i tu może być problem z ich pozyskaniem środków na część inwestycji za którą zapłaci miasto.

  5. ratusz dodano 11 lat temu

    ratusz ważniejszy, po co ludziom tunel?

  6. olo dodano 11 lat temu

    Dobijański ma rację (nie jestem sympatykiem PO) gdyż już dosyć nabrano pożyczek na tzw unijne inwestycje które nie stworzyły w mieście ani jednego miejsca pracy. Pieniądze zainwestowane w kulturę i drogi nikomu jeszcze jeść nie dały. Takie inwestycje jak tunel i ratusz mogą poczekać na lepsze czasy – jeśli takowe kiedykolwiek będą. Budować za cudze pieniądze zbędne inwestycje i generowanie kolejnych długów miastu nie jest żadną sztuką panie prezydencie i nikomu nie jest potrzebne. Niech władza ta "wspaniała" powie gdzie i kiedy była w sprawie ściągnięcia do Siedlec inwestora z prawdziwego zdarzenia. Chyba że do sukcesów zaliczymy wyświęcony kamień na pamiątkę "rowu śmierdzącego".

  7. 3,14 dodano 11 lat temu

    Czy w przypadku budowy tunelu (co powinno nastąpić jak najszybciej) ciąg pieszy będzie się znajdował w miejscu obecnego przejścia podziemnego na perony? Skoro inwestycja nie byłaby dofinansowywana przez Unię, to może jest szansa na dodatkowe jego zagospodarowanie? Mam na myśli jakieś punkty handlowo-usługowe, z których mogliby korzystać mieszkańcy idący do pracy, lecące do szkoły dzieciaki czy podróżni oczekujący na pociąg – czyli np. kioski prasowe, stoiska piekarni, jakieś kebaby i inne fast foody. Dzięki temu inwestycja mogłaby się delikatnie zwracać, a przynajmniej tańsze byłoby utrzymanie przejścia.

  8. Lesio dodano 11 lat temu

    Aby przyciągnąc inwestorów to trzeba budować szeroko rozumianą infrastrukturę,budować ulice i między innymi taki tunel.Miasto fabryk ni zbuduje bo to nie ich rola.

  9. ztejsamejstrony dodano 11 lat temu

    Sprzedamy PEC i będzie na tunel i na obwodnicę. PECu nie sprzedadzą bo gdzie działacze, ich wnuki i pociotki znajdą dobrą i bezpieczną pracę? Gdzie zasiądą w radach nadzorczych?

  10. penia dodano 11 lat temu

    Lepiej Panowie byście pomyśleli o setkach osób które jadą codziennie za chlebem do Warszawy i nie mają ani gdzie zjeść oprócz ohydnych hot dogów, ani odpocząć, ani postawić normalnie auta. Potrzebny jest parking z prawdziwego zdarzenia a tyle terenu gnije i rozwalające budynki straszą. Z koleją się nie dogadacie bo to państwo w państwie z czasów PRL, lepiej zmarnować niż komuś dać. Budowa tunelu to kolejne mrzonki z pogranicza ufo. Niech władza skupi się na tworzeniu nowych miejsc pracy bo niedługo nie będzie gdzie pracować a władza będzie rządzić powietrzem!

  11. Msk dodano 11 lat temu

    Dlaczego tunel? Zróbmy wiadukt – nie trzeba nic pompować, nic nie zostanie zalane, zmieszczą się wysokie samochody.
    Na wiadukcie "warszawskim" nie ma takich problemów jak w obydwu tunelach pod torami.
    Wiadukt mógłby nawet wziąć "okrakiem" stołówke żolnierska ;-).

  12. Ciekawski dodano 11 lat temu

    Pan Dobijański wyskoczył jak przysłowiowy Filip z konopi i raptem po tylu latach
    dostrzegł ,że popierając dotychczasową politykę prowadzoną przez koalicje rządzące naszym miastem przyczynił się do braku pieniędzy w kasie i od pewnego czasu krzyczy.

  13. Kali dodano 11 lat temu

    Radni doskonale pamiętają, że wybory w nastepnym roku. Coraz częściej będziemy świadkami ich mądrych albo niemądrych wystąpień. Wierzą, że sukces tkwi w tym by gdzieś na chwilę w świadomości wyborców zaistnieć.
    Kontestować będą każde działanie Prezydenta. Będą zadawać poważne pytania, wyrażać swoje wątpliwości i obawy. Jak chwilę pózniej przyjdzie do głosowania to i tak wszyscy zagłosują za. Lutowa sesja odpowie ciekawskim czy mam rację. Popatrzcie w internet, znalezć tam można imienne wyniki głosowań. Dla ratowania miejsca biorącego na liście wyborczej odstawiają cyrk i chwycą się każdej sztuczki. Biernym kibicom pozostanie w oczach ich wizerunek jak niczym Rejtan bronić będą demiokracji, sprawiedliwości i wszystkiego co szlachetne.

  14. mieszkanka dodano 11 lat temu

    Ten tunel ma ogromne znaczenie dla miasta i mieszkańców. Przede wszystkim łączy dzielnice południowe i północne Siedlec w najkrótszy możliwy sposób. Powinniśmy zrobić wszystko, aby ta inwestycja wreszcie ruszyła. Będzie to ogromne ułatwienie życia mieszkańcom i przyjezdnym, pozwoli oszczędzić czas dotarcia do pracy i centrum miasta. Żadna inna inwestycja drogowa nie jest tak ważna dla naszego miasta jak ten węzeł komunikacyjny. Nic nie je stanie naprawdę go zastąpić. Z pewnością nie nowy ratusz, który będzie służył tylko większej wygodzie urzędników.

  15. Krystian dodano 11 lat temu

    potrzebny jest parking samochodowy na stacji PKP
    stoiska na rowery
    tunel to jest drugorzedna sprawa

  16. Tunel dodano 11 lat temu

    Ciekawy jestem dlaczego wypowiadający tu sądy o mądrym czy nie wystąpieniu Dobijańskiego nie biorą pod uwagę faktu, iż nie negowano decyzji o budowie tunelu jako takiego, tylko fakt ogromnych kosztów jakie trzeba będzie ponieść na jego budowę. Kosztów, które urosły z 20 do 55 mln zł. Takich pieniędzy nie ma w mieście. W przyszłym roku też nie będzie, chyba, że Prezydent uzna że to będzie jedyna inwestycja miejska. Dokończenie budowy wewnętrznej obwodnicy odciąży centrum i ułatwi płynność ruchu – to ewidentna korzyść. I na tę inwestycję będzie można uzyskać dofinansowanie.

  17. obserwator 1 dodano 11 lat temu

    Jak czytam te posty, to ręce opadają. Może w tym tunelu zrobić lądowisko dla samolotów. Od 2007 roku wiadomym jest co będzie i jak będzie to wyglądało.Jeżeli ktoś nie wie niech zapyta Prezydenta i jego zastępców.

  18. Kocie Łby na Kolejowej dodano 11 lat temu

    Ja zamiast tunelu zrobiłbym porządnie te kocie łby na kolejowej, żeby można było normalnie przejechać do mostu łukowskiego. Fakt, że są tam czasem korki, ale Siedlce nie są aż taką gigantyczną aglomeracją, żeby wywalać tunel pod torami za grube miliony. Ile stoi się w korku przed jednym czy drugim tunelem? 5 – 10 minut? Można to przeżyć.
    Je jestem zdecydowanym przeciwnikiem tego tunelu , a nowego ratusza to już wogóle! Lepiej pomyśleći zainwestować te pieniądze w coś innego. Można by jeszcze trochę pieniążków z pensji urzędników wziąć, będzie więcej na inwestycje. Może by tak trzynastki oddali?

  19. x dodano 11 lat temu

    Kolejny "SUKCES" aktualnej ekipy po kompletnym zadłużeniu miasta (260 000 000 złotych – 3450 zł długu !!! na mieszkańca), sprzedanie najlepszych działek za grosze (i to wbrew mieszkańcom), fiasko wifi w centrum (jego skuteczność jest podobna do tej ekipy – proponuję każdemu spróbować jak "działa" sztandarowa obietnica wyborcza (i jej realizacja) pana prezydenta), odśnieżanie miasta jak na zabitej dechami wiosce, miliardy kraterów na ulicach i tysiące innych perełek. Tylko tak dalej to wejdzie zarząd komisaryczny i to chyba najlepsze wyjście bo może przyślą kogoś kompetentnego.

  20. Lesio dodano 11 lat temu

    Ja się tak zastanawiam nad jedną sprawą.W ramach tego samego programu modernizacji lini ma być wybudowany wiadukt w Łukowie.Czy miasto też ma to finansować,czy dostaną gratis.

Dodaj komentarz

Czy wyrażasz zgodę na udostępnienie swoich danych zgodnie z Polityką prywatności oraz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy?