SPIN

22-latek na siedleckich ulicach

Aneta Borkowska wtorek, 24 czerwca 2014, 22:53 Siedlce

Ma 22 lata, ale nie ma przez to taryfy ulgowej. Przeszedł niedawno generalny remont i bez problemu pokonuje każdą wyznaczoną trasę. Z przodu widnieje na nim numer 001, bo jest to pierwszy zakupiony w 1992 roku przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Siedlcach autobus.

autobus5– Autobus Jelcz PR 110, sam go odbierałem. Kupiliśmy wtedy siedem pojazdów, ale ten był wpisany jako pierwszy – mówi Krzysztof Witczuk, kierownik działu technicznego MPK Siedlce. – Padła decyzja, by go odnowić, bo nie ukrywam, że patrzy się na niego z sentymentem – dodaje.

Jelcz ma oryginalne siedzenie, obite czerwoną skórą, oświetlenie, poszycie dachu, manualną skrzynię biegów i szyberdach otwierany ręcznie. Poszycie boczne jest w połowie nowe. Całkiem wymieniona jest podłoga – z gumowej na antypoślizgową.

– Najwięcej pracy i nowych elementów ma oczywiście kratownica, ale też nowe elementy, które są w każdym autobusie, czyli informacja pasażerska, monitoring, kasowniki oraz elektroniczne tablice. Kiedyś, to taka ciekawostka, tablice były na korbkę – tłumaczy Jacek Dmowski dyrektor techniczny MPK.

autobus4Koszt modernizacji autobusu wyniósł około 100 tys. zł, z czego około 70 tysięcy pochłonęła tzw. robocizna.

– To była praca mechaników i spawaczy. Długo to trwało, bo często remont był wykonywany przez naszych pracowników w czasie wolnym – tłumaczy dyrektor techniczny MPK.

„Staruszek” nie ma taryfy ulgowej i jeździ na każdej wyjazdowej trasie z miasta. Jest też trochę traktowany jak „autobus instruktażowy” dla kierowców początkujących.

– Oczywiście „001” nie będzie jeździł na liniach 3 i 4, bo ma wyższą podłogę, ale jest całkowicie sprawny, więc proszę się nie bać jak podjedzie na przystanek – dodaje ze śmiechem Dmowski.

Powiadom o wpisie

11 komentarzy

  1. Unix dodano 3 lata temu

    Autobus jak autobus, ale organizacja przewozów MPK Siedlce to jest ich pięta achillesowa. Żeby układ linii był taki sam jak dwadzieścia lat temu, to się to w głowie nie mieści. Dwie główne linie autobusowe jeżdżą tylko w jednym kierunku. W końcu ludzie przesiądą się na samochody już całkowicie, albo powstanie prywatna konkurencja i przedsiębiorstwo upadnie…

    • BW dodano 3 lata temu

      Cóż, taka prawda.. I najgorsze jest to, że MPK nie robi nic w tym kierunku, tylko skrzętnie to omija, myśląc, że zamydli ludziom oczy nowymi autobusami i wiatami.

    • hehe dodano 3 lata temu

      To fakt, moim zdaniem jest miejsce na 3-4 linie główne w Siedlcach, jedna z nich powinna zahaczać o takie ulice jak Łukowska czy Brzeska. Ponad to zgadzam się, linie główne powinny mieć swoje dwukierunkowe odpowiedniki lub mieć dwa różne przystanki końcowe i jeździć pomiędzy nimi. Nie widzę też sensu utrzymywać linii, które są raz dziennie. Widzę, że często jeżdżą puste.

  2. dass dodano 3 lata temu

    "bo jest to pierwszy zakupiony w 1992 roku przez MPK"
    – to za komuny nie było w Siedlcach komunikacji miejskiej??
    "Koszt modernizacji autobusu wyniósł około 100 tys. zł, z czego około 70 tysięcy pochłonęła tzw. robocizna."
    – I to się opłacało??

    • BW dodano 3 lata temu

      Tak, za komuny jako taką komunikacją miejską w Siedlcach zajmował się PKS.

    • hehe dodano 3 lata temu

      Unix: Zobacz sobie ile kosztują chociażby kilkuletnie autobusy używane. To jest wiele setek tysięcy złotych, nie mówiąc o nowych. Z drugiej strony remont tego autobusu jest działaniem wizerunkowych i pisaniem historii firmy. A to nie jest wygórowana cena.

  3. ws dodano 3 lata temu

    Świetny pomysł. Brawo.

  4. bankier dodano 3 lata temu

    a Ikarusa już żadnego nie ma?

  5. t dodano 3 lata temu

    Jest tylko jeden ikarus o numerze 044. Ale ma już nowszy silnik i automatyczną skrzynie. Prawdopodobnie będzie jeździł tylko do zakończenia roku tak jąk i jelcze 120M

  6. :) dodano 3 lata temu

    to zostało rozpisać konkurs na jakąś fajna nazwę… tylko na litość nie "Jacek" 😀

  7. Zirytowany dodano 3 lata temu

    A co powiecie na Smutny Autobusik? 😉

Dodaj komentarz

Zamieszczając komentarz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy.