SPIN

Gimnazjaliści z Siedlec oswajają wszystkie Potwory

Aneta Borkowska poniedziałek, 9 stycznia 2017, 22:06 Siedlce

Miało być bajkowo, ale wyszła analiza ludzkich zachowań, schizofrenia, morderstwa, depresja… „Oswoić potwora” to 9 dojrzałych opowiadań.

Uczniowie gimnazjum nr 4 w Siedlcach biorą udział w ogólnopolskim konkursie „Misja – książka!” organizowanym przez serwis internetowy Ridero. Jego celem jest napisanie, a następnie wydanie książki. Z pierwszą częścią zadania nastolatkowie poradzili sobie świetnie, ale reszta zależy od nas. „Oswoić potwora”, bo tak nazywa się dzieło naszych gimnazjalistów, rywalizuje z ponad 600 innych utworów z całej Polski. Do 15 stycznia na platformie Ridero można oddawać głosy na wybrany tytuł. Jury przeczyta 50 książek z największą liczbą głosów, a 6 najlepszych zostanie wydanych w formie papierowej.

– Pomysł wziął się z naszych głów. Na początku miała być to typowa fantastyka, ale z czasem pojawił się pomysł, aby były to tematy związane z psychiką. Tak powstały opowiadania z ojcem mordercą, ojcem alkoholikiem, myśliwymi – tłumaczy Alicja Wentykier, uczennica klasy III C w PG nr 4.

Na napisanie książki nie było dużo czasu. Nastolatkowie musieli szybko odpowiedzieć na ogłoszenie o konkursie, ale jak twierdzą, było to łatwiejsze niż napisanie rozprawki w szkole.

– Początkowo byłam przerażona tematem, ale potem zaczęliśmy rozmawiać i doszliśmy do wniosku, że daje on szerokie pole manewru – przyznaje Irena Petz, nauczycielka j. polskiego. – Potwory mogą być różne, a ja jestem dumna z tego jak podeszli do nich moi uczniowie.

Każdy z 9 autorów ma za sobą doświadczenia z pisaniem.

– To sprawia mi przyjemność. Relaksuje. Tworzy się coś własnego. Ma się wpływ na losy bohaterów – mówi Urszula Troć, autorka „Filiżanki”. – Najpierw miała to być historia mężczyzny chorego na schizofrenię, ale ostatecznie skończyło się na osobie, która słyszy głosy w swojej głowie, widzi różne rzeczy.

Sztuka jest dla gimnazjalistów sposobem na mówienie o trudnych tematach, o których na co dzień nie rozmawiają. Liczą, że w ten sposób będą mogli przemówić chociaż do części znajomych.

– Napisałam opowiadanie „Ojciec – potwór?”, które jest niby zwyczajną historią o ojcu-tyranie – zdradza Natalia Soćko. – Na koniec okazuje się jednak, że prawda nie zawsze jest taka oczywista.

Trzask kajdanek zaciskających się na nadgarstkach otrzeźwia mnie nieco, ale nie na tyle, by protestować, kiedy dwójka umundurowanych mężczyzn chwyta mnie za ramiona i stawia na nogi. Muszę zacisnąć zęby, aby nie zwrócić śniadania. Przez latające przed moimi oczami mroczki niewyraźnie widzę drogę. Beżowe ściany salonu. Drewnianą, zakrwawioną podłogę. Zalegające ją porozbijane butelki. Ciemne plamy piwa. Ciało. Po opuszczeniu mieszkania mój mózg przeskakuje od razu do policyjnego samochodu, pomijając najwyraźniej klatkę schodową i napotkanych na niej sąsiadów.(Bachor)

– W swoim opowiadaniu chciałam pokazać, że świat nie jest tak jednobarwny jak nam się wydaje, że są w nim odcienie szarości i u mnie też nie do końca wiadomo kto jest tytułowym potworem – mówi Alicja Wentykier, autorka „Bachora”.

Głosować na „Oswoić potwora” można na platformie Ridero 

Pisarze z PG4 Siedlce

Natalia Soćko, uczennica klasy IIa
Urszula Troć, uczennica klasy IIb
Weronika Tokarska, uczennica klasy IIIa
Alicja Wentykier, uczennica klasy IIIc
Julia Wojciechowska, uczennica klasy IIIc
Filip Wawrecki, uczeń klasy IIIc
Patrycja Dmitrowicz, uczennica klasy IIIe
Karolina Maciak, uczennica klasy IIIe
Maria Krzyszczak, uczennica klasy IIIe
we współpracy z nauczycielką języka polskiego panią Ireną Petz.

Dodaj komentarz

Czy wyrażasz zgodę na udostępnienie swoich danych zgodnie z Polityką prywatności oraz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy?