SPIN

Zaduszki Jazzowe po raz 61-wszy

Aneta Borkowska czwartek, 10 października 2019, 13:08 Kultura, Zapowiedzi kulturalne

Miejski Ośrodek Kultury zaprasza 9 listopada (sobota) o godz. 18. do sali „Podlasie” na 61. Zaduszki Jazzowe. Wystąpią: Adam Bałdych Quartet, Jazz Band Ball Orchestra & Stanley Breckenridge, Danuta Błażejczyk z zespołem.

Siedleckie Zaduszki Jazzowe to impreza, która ma już ponad sześćdziesięcioletnią tradycję i jest jedną z najważniejszych pozycji w kalendarzu wydarzeń Miejskiego Ośrodka Kultury w Siedlcach. To również największa i najstarsza impreza jazzowa w naszym regionie. Jak zawsze robiliśmy wszystko, co w naszej mocy, by zadbać o zróżnicowaną stylistykę programu i znakomitych artystów, którzy z pewnością dostarczą wielu niezapomnianych emocji i wzruszeń. W tym roku przygotowaliśmy trzy niezwykłe koncerty, które odbędą się 9 listopada w sali widowiskowej „Podlasie”.

Adam Bałdych Quartet

Sacrum Profanum to najnowszy projekt Adama Bałdycha i jego kwartetu, nagrany dla prestiżowej niemieckiej oficyny wydawniczej ACT MUSIC.
Sacrum Profanum jest próbą wpisania muzyki sakralnej różnych epok w kontekst współczesnego świata – jego bogactwa brzmień, wolności interpretacji i ekspresji. Kompozycje średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen, latami trzymane w sekrecie w Watykanie „Miserere” Gregorio Allegriego czy utwory współczesnej awangardzistki Sofii Gubaiduliny to materiał dotychczas wykonywany z ogromnym namaszczeniem formalnym, a jakiejkolwiek próby ingerencji aranżacyjno-interpretacyjnej były wręcz zabronione.

Bałdych czujnie obserwując przemiany dzisiejszego świata, podejmuje to wyzwanie i tworzy nowy projekt, włączając w niego również swoje nowe kompozycje napisane specjalnie dla tego kwartetu.
Po niezwykle udanych projektach „The New Tradition” z Yaronem Hermanem, „Antiphona – Psalmy Syryjskie” czy ostatnio „Brothers” z norweskim Helge Lien Trio, Bałdych tym razem proponuje muzykę niezwykle uduchowioną, realizowaną w duchu nieskrępowanej improwizacji i przy użyciu współczesnych środków artystycznych, jak dźwięk dookólny i wizualizacje. Tworzy muzykę konceptualną, ale w ciągłym dialogu ze swoim odbiorcą.

Najnowszy projekt Adama Bałdycha – Adam Bałdych Quartet – współtworzony jest z wybitną czołówką polskiego jazzu: Krzysztofem Dysem na fortepianie, Michałem Barańskim na kontrabasie i Dawidem Fortuną na perkusji. Swoją premierę miał 29 marca 2019 r.

Jazz Band Ball Orchestra & Stanley Breckenridge

Zespół powstał w Krakowie w 1962 roku z inicjatywy Jana Boby i Jana Kudyka (pierwotnie pod nazwą Jazz Band Ball). Bardzo krótko zespół był oktetem, zaś obok tak wyrafinowanego instrumentu jak bandżo, na występach pojawiała się też tuba, jako instrument melodyczny. Pierwszy znaczący sukces JBB miał miejsce we Wrocławiu w roku 1966, gdy zespół zajął pierwsze miejsce na festiwalu „Jazz nad Odrą”. Od tego wydarzenia JBB stał się bardziej aktywny estradowo. Najpierw występował w kraju, a niedługo później również za granicą, koncertując na w byłej Jugosławii, NRD czy Austrii.

Z początkiem lat siedemdziesiątych JBB zaczął swoje pierwsze wojaże w nieosiągalnych wcześniej miejscach za tak zwaną „żelazną kurtyną”, czyli w państwach Europy Zachodniej. Przy tej okazji, za namową niemieckiego managera, zespół zmodyfikował swoją nazwę. Tak powstaje używana do dzisiaj nazwa – Jazz Band Ball Orchestra. W połowie lat siedemdziesiątych zniknęło z instrumentarium JBBO bandżo, a styl, jaki uprawiali muzycy sekstetu, zaczął lekko ewoluować. Artyści opierają się głównie na standardach, inspirując się Louisem Armstrongiem „Satchmo” i jego „All Stars”. Zespół zbliżył się do muzyki swingowej Benny Goodmana, nie ukrywając fascynacji muzyką Counta Basiego, Duke’a Ellingtona, Roya Eldridge’a, czy innych wielkich muzyków światowej sceny jazzowej.

JBBO ciągle poszerzał zainteresowania stylistyczne, by w końcu określić się mianem zespołu grającego tak zwany jazz środka. Muzycy rozpoczęli też komponować własne utwory, a w zarejestrowanym na płytach repertuarze JBBO z lat siedemdziesiątych pojawiają się utwory autorstwa członków zespołu. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych do brzmienia zespołu muzycy wprowadzili dodatkowo saksofon tenorowy, grający zamiennie z klarnetem. Taki skład pozostanie już na stałe do dziś, a zespół występuje jako sekstet. Interesujący jest też fakt, że w składzie personalnym JBBO aż przez 54 lata nie było częstych zmian personalnych, ale na przestrzeni lat przez zespół przewinęło się też wielu znanych muzyków.

Ważnym wydarzeniem w historii JBBO było zaproszenie zespołu na jeden z największych Festiwali Jazzu Tradycyjnego w USA, słynny „Sacramento Dixieland Jubilee” w Kalifornii, później znany jako „Sacramento Jazz Jubilee”. Znamienne jest, że od 1979 r. zespół był zapraszany na ten festiwal przez dwadzieścia kolejnych lat! Fascynujące jest to, że polski zespół szybko zdobył sympatię, popularność oraz rzesze fanów w Nowym Świecie. Z inicjatywy amerykańskiej publiczności powstał liczący około 100 członków „JBBO Fan Club”.

Zespół ma również bogatą dyskografię: wydał około trzydziestu płyt długogrających i tyleż płyt CD, kilka kaset audio oraz płyt długogrających winylowych, nagranych za granicą, m.in. w Niemczech, Holandii, USA, czy Tajlandii. Do dorobku zespołu dołączyły niedawno płyty DVD z zarejestrowanymi koncertami. Od roku 1996 Jazz Band Ball Orchestra zajmuje czołowe miejsce w ankiecie czytelników „TOP JAZZ” poczytnego miesięcznika „Jazz Forum”.

Skład zespołu: Michał Bylica – trąbka, wokal / Jarosław Kaczmarczyk – klarnet, saksofon tenorowy, wokal / Marek Michalak – puzon, wokal / Wojtek Groborz – fortepian / Tolek Lisiecki – kontrabas / Wiesiek Jamioł – perkusja.

Podczas 61. Zaduszek Jazzowych w Siedlcach razem z Jazz Band Ball Orchestra wystąpi Stanley Breckenridge – pianista i wokalista, doktor muzykologii i wykładowcą na Wydziale Studiów Afro-Amerykańskich na Kalifornijskim Uniwersytecie Stanowym w Fullerton. Wykładał także na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej i na Uniwersytecie Jagiellońskim. Występował solo i z innymi muzykami w licznych krajach Europy, Japonii i w USA. Wydał dziewięć albumów muzycznych. Z formacją Jazz Band Ball Orchestra współpracuje od 2013 r.

Danuta Błażejczyk z zespołem

Danuta Błażejczyk to jedna z najbardziej oryginalnych polskich wokalistek. Poza wspaniałymi warunkami wokalnymi, charakteryzuje ją pogoda ducha i otwartość na drugiego człowieka. Zadebiutowała w 1985 r. w  Opolu piosenką Taki cud i miód.

Danuta Błażejczyk jest laureatką wielu festiwali krajowych i zagranicznych. Śpiewa muzykę rozrywkową i jazzową. Nagrała wiele płyt z muzyką polską i standardami światowymi. Z wielkim powodzeniem  występowała także na scenie teatralnej w przedstawieniach Złe zachowanie, Fame, Nunsense, Moniuszkowo, Tajemnica Tomka Saweyra, a także w serialu Lokatorzy.
Jest założycielką i Prezesem Fundacji Apetyt na Kulturę. Fundacja ta opiekuje się uzdolnioną artystycznie  młodzieżą  oraz realizuje  wyjątkowe i ambitne wydarzenia artystyczne.  W 2011 r. z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Danuta Błażejczyk  otrzymała Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Przez wiele lat istnienia na estradzie zyskała sobie miano artystki lubianej, cenionej zarówno przez odbiorców jak i krytyków muzycznych, szczególnie za niebanalny repertuar, wspaniałe warunki wokalne, specyficzna barwę głosu i niebywałą muzykalność.

Podczas 61. Zaduszek Jazzowych w Siedlcach wystąpi z koncertem zatytułowanym Gershwin – człowiek, którego kocham. Program koncertu jest poświęcony twórczości amerykańskiego kompozytora, pianisty i dyrygenta George’a Gershwina. Był on pierwszym kompozytorem amerykańskim, który zdobył uznanie i popularność zarówno w Ameryce jak i w Europie. Potrafił w sposób naturalny połączyć tradycje muzyki rozrywkowej teatrów na Broadway’u i jazzu, z europejskimi tradycjami muzyki koncertowej i operowej. Pisał głównie komedie i rewie na potrzeby teatru, lecz w jego dorobku kompozytorskim można znaleźć także dwie opery, kompozycje orkiestrowe, fortepianowe i muzykę filmową. Kompozycje Gershwina w większości przetrwały zmieniające się mody w muzyce rozrywkowej. Wiele z nich chętnie na nowo odkrywana i opracowywana przez muzyków, zyskała sobie miano standardów muzyki jazzowej i rozrywkowej.

Danuta Błażejczyk śpiewa i prowadzi ten koncert, opowiadając o Gershwinie, przytaczając ciekawe fakty i anegdoty z jego życia. Towarzyszy jej czteroosobowy zespół muzyczny w składzie: Tomasz Filipczak – fortepian, instrumenty klawiszowe / Konrad Kubicki – kontrabas, gitara basowa / Piotr Malicki – gitary / Andrzej Błażejczyk – perkusja, instrumenty perkusyjne.

Bilety w cenie 90 zł w przedsprzedaży do 25 października i 100 zł od 26 października do nabycia w kasach MOK przy: ul. Pułaskiego 6 od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-17:00 oraz ul. Sienkiewicza 63, od poniedziałku do piątku w godz. 8:30-16:00 oraz godzinę przed koncertem.
Rezerwacje biletów pod nr tel. 25 794 31 03 i 25 794 31 26.

reklama MOK

Możliwość komentowania jest wyłączona.