SPIN

O ile droższe bilety MPK? [propozycje zmian]

Aneta Borkowska piątek, 16 listopada 2012, 12:17 Siedlce, Wydarzenia

Od stycznia pasażerów siedleckiego MPK najprawdopodobniej czekają podwyżki. Jeśli radni na najbliższej sesji uchwalą nowy projekt za bilet normalny jednorazowy płacić będziemy 2,80, a za miesięczny 96 zł. Bilet kupowany u kierowcy także wzrośnie i będziemy płacić już 3,40.

– Wszystko wokół nas drożeje i niestety we wszystkich miastach korekty cen biletów będą lub już są. Nas też to niestety najprawdopodobniej nie ominie – mówi Krzysztof Dębiński. – Przyczyny są naprawdę różne, ale najważniejsze to podwyżki paliwa, droższe części zamienne, wyższa składa rentowa – dodaje.

Ja podkreśla prezes w Siedlcach nie było podwyżek od dwóch lat, bo przedsiębiorstwo próbowała łatać braki innymi sposobami.

– Niestety przyszedł ten moment, że nie ma już czym i nie da się uniknąć podwyżek – wyjaśnia Dębiński. – Mam jednak nadzieję, że ta podwyżka będzie nieduża i na długo nam wystarczy  – dodaje.

W uzasadnieniu do projektu uchwały można przeczytać:

Koszty zużycia paliwa ogółem w 2011 r. w porównaniu do roku 2010 wzrosły o prawie 500 000 zł. Szacuje się, iż w 2012 r. w porównaniu do 2011 r. wzrosną one o kolejne 600 000 zł. Nie bez znaczenia dla sytuacji finansowej Spółki był i jest wzrost cen materiałów i części zamiennych, przy taborze jakim dysponuje Spółka. W 2012 r. wzrosły także koszty z tytułu wzrostu składki rentowej – ogółem o około 100 000 zł oraz wprowadzenia nowych zasad korzystania z przystanków autobusowych – o około 150 000 zł.
Wpływy ze sprzedaży biletów w decydujący sposób wpływają na finanse spółki, zatem ich wysokość w kontekście corocznego wzrostu kosztów niezależnych od spółki dominująco wpływa na jej funkcjonowanie. Proponowana zmiana stawek opłat za przejazd komunikacją miejską wydaje się rozwiązaniem niezbędnym, które pozwoli na zwiększenie przychodów Spółki o około 1 200 000 zł brutto ogółem tj. łącznie z refundacją ulg miejskich i marszałkowskich wynikającą ze zmiany cen biletów.

ab

Projekt zakłada podwyżki:

Strefa I
1 ) bilet jednorazowy:
a ) przewóz jednej osoby – 2,80 zł,
b ) przewóz jednej osoby upoważnionej do opłaty ulgowej 25% – 2,10 zł,
c ) przewóz jednej osoby upoważnionej do opłaty ulgowej 50% – 1,40 zł,
2 ) bilet za przewóz bagażu o wymiarach przekraczających 60x40x20 cm oraz przewóz zwierząt – 2,80 zł,
3 ) bilet jednorazowy zakupiony u kierowcy autobusu:
a ) przewóz jednej osoby – 3,40 zł,
b ) przewóz jednej osoby upoważnionej do opłaty ulgowej 25% – 2,55 zł,
c ) przewóz jednej osoby upoważnionej do opłaty ulgowej 50% – 1,70 zł,
d ) przewóz bagażu i zwierząt – 3,40 zł,
4 ) imienny bilet okresowy o nielimitowanej liczbie przejazdów:
a ) na określony miesiąc – 96,00 zł,
b ) na okres 30 dni z określonymi datami obowiązywania – 96,00 zł.

2 . Strefa II
1 ) bilet jednorazowy uprawniający do przejazdu w strefie I i II – 3,80 zł,
2 ) bilet za przewóz bagażu o wymiarach przekraczających 60x40x20 cm oraz przewóz zwierząt – 3,80 zł,
3 ) bilet jednorazowy uprawniający do przejazdów w obrębie strefy II i III – 2,20 zł,
4 ) imienny bilet okresowy o nielimitowanej liczbie przejazdów w strefie I i II:
a ) na określony miesiąc – 130,00 zł,
b ) na okres 30 dni z określonymi datami obowiązywania – 130,00 zł.

3 . Strefa III:
1 ) bilet jednorazowy uprawniający do przejazdów w strefach I, II i III – 4,80 zł,
2 ) bilet za przewóz bagażu o wymiarach przekraczających 60x40x20 cm oraz przewóz zwierząt – 4,80 zł,
3 ) bilet jednorazowy uprawniający do przejazdów w obrębie strefy II i III – 2,20 zł,
4 ) imienny bilet okresowy o nielimitowanej liczbie przejazdów w strefie I, II i III:
a ) na określony miesiąc – 160,00 zł,
b ) na okres 30 dni z określonymi datami obowiązywania – 160,00 zł.

9 komentarzy

  1. widz dodano 11 lat temu

    Bardzo zręcznie unikano pytań o nieobecnośc Bogdana Kozioła na uroczystościach wyświęcenia autobusów, a przecież to tylko jego zasługa. Zaklinanie rzeczywistosc nic nie da. Dębiński dostał w spadku autobusy o Kozioła i nie ma co napinać muskuł.

  2. xyz dodano 11 lat temu

    A na plakatach "twórcy" piszą coś o przyjaznych Siedlcach. Tylko dla kogo są przyjazne, bo zapewne nie dla mieszkańców. To jest kolejny dowód, że radni klepią wszystko co prezydent podsunie. Podobnie jak z uchwalą śmieciową.

  3. ekolog dodano 11 lat temu

    Dzięki Bogu, że nie zarżną nas tymi śmieciami. A jak prezes drożej sprzedaje ropę i E 95 to chyba i więcej zarabia. No nie !

  4. . dodano 11 lat temu

    Żal patrzeć na to MPK, jak się pójdzie na przystanek to i tak nie ma czym pojechać, nawet w szczycie w dzień roboczy, nie mówiąc o sobocie czy niedzieli. Podniesienie cen biletów bez radykalnego zreformowania tej instytucji może jej przynieść co najwyżej straty.

  5. maniek dodano 11 lat temu

    zdjęcie krzywe

  6. net-r dodano 11 lat temu

    M.in. wzrosły koszty z tytułu nowych zasad utrzymania przystanków jak powiedział prezes, ale nie dopowiedział, że płaci miastu 5gr za każde zatrzymanie się autobusu i stąd się wzięły dodatkowe koszty. Komu więc przeszkadzało to że kiedyś MPK samo utrzymywało przystanki i koszty były niższe? Jak tak dalej pójdzie to niedługo miasto wymyśli opłaty od powierzchni okna, czyli za patrzenie na "przyjazne miasto" i za każdy krok zrobiony po ulicach przyjaznego miasta, rządzonego przez koalicję zgoda i rozwój

  7. do maniek dodano 11 lat temu

    na spinie prawie wszystkie zdjęcia są leżące a Pani fotografująca z uporem maniaka dalej robi takie mimo iż wiele osób zwraca na to uwagę.

  8. pasażer dodano 11 lat temu

    MPK jest monopolistą, nie ma konkurencji. Prezes Spółki ma klawe życie podniesie ceny biletów, wydębi kasę od Gmin, Miasto kupi autobusy i jest Ok.
    A może by tak wpuścić konkurencję na miejskie linie autobusowe, wtedy trzeba byłoby pomyśleć o zmianach w samej firmie,o zmianie organizacji firmy, obniżyć rozhulane koszty, również koszty wynagrodzeń, itp. To jest podstawowy warunek gospodarki rynkowej i dbałości o mieszkańców miasta – pasażerów komunikacją miejską. Tylko konkurencja powstrzyma podwyżki cen biletów i wymusi na Prezesie podejmowanie działań restrukturyzacyjnych.

  9. Anonim dodano 11 lat temu

    Jeżeli mam płacić tyle za bilet miesięczny to w takim razie poproszę autobusy częściej w weekend! Bo wieczorem jest ciężko, ale po 23 to już w ogóle nie ma czym wrócić do domu i zostaje taksówka.

Dodaj komentarz

Czy wyrażasz zgodę na udostępnienie swoich danych zgodnie z Polityką prywatności oraz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy?