SPIN

Nie chcą obwodnicy według planu miasta

redakcja poniedziałek, 1 lutego 2021, 15:45 Siedlce

Mieszkańcy zachodniej części Siedlec nie chcą pod swoimi nosami obwodnicy. Dzisiaj przyszli do urzędu miasta wyrazić swój sprzeciw wobec takiej możliwości.

Siedlczanie pod urzędem miasta czekają na dyskusję publiczną

Chodzi o projekt nowego studium zagospodarowania przestrzennego miasta. Dokument, nad którym prace ruszyły kilka lat temu, zakłada budowę nowej drogi łączącej krajową 63 z 2. Nazwana jest drogą główną ruchu przyspieszonego, jej natężenie i funkcje mają być podobne do obecnej „dwójki”. Przebieg drogi zaproponowano równolegle do ul. Daszyńskiego, w części ma pokrywać się z ul. Warszawską po czym na rondzie w Iganiach ma łączyć z „Dwójką”. Dla siedlczan ta lokalizacja jest nie do przyjęcia.

W urzędzie miasta odbyła się dyskusja publiczna nad projektem studium. Na sali mogło przebywać 5 mieszkańców. Kilka osób połączyło się z urzędnikami telefonicznie. Całej dyskusji można było słuchać online.

Stanowisko siedlczan

Mieszkańcy Piasków Zamiejskich, ale też Daszyńskiego i okolicznych domów wskazywali, że obwodnica zwiększy natężenie ruchu w mieście, a powinna ruch wyprowadzać. Tłumaczyli, że droga ma w tej wersji przebiegać w bardzo bliskiej odległości od ich domów – nawet 50 metrów, a niektóre działki nawet przecinać. Część mieszkańców czuje się oszukana przez władze miasta.
– Kiedy kupowaliśmy działki urząd miasta nie informował nas, że w odległości mniejszej niż kilometr będzie przebiegała droga ruch przyspieszonego, a mówi się, że planowano to od lat – mówiła jedna z mieszkanek.
Pod adresem siedleckiego ratusza padały zarzuty, że dokument chciano przyjąć „po cichu” z zaskoczenia.

Stanowisko ratusza

Inaczej całą sytuację widzą miejscy urzędnicy. Podkreślają, że studium zagospodarowania przestrzennego miasta zostało wyłożone w połowie grudnia 2020, a prace nad nim trwały wiele lat. Sama droga łącząca „2” z „63” znajdowała się w wersji dokumentu już w 2005 roku. Miasto musiało ją uwzględnić, bo tego wymagały plany wojewody (a GDDKiA nie planowała tej inwestycji). Jej wariant przebiegał jednak wtedy nieco inaczej – był bardziej oddalony od działek i nie wchodził w ul. Warszawską. Zmianę (którą teraz krytykują siedlczanie) zaproponował w 2016 roku prezydent Wojciech Kudelski.

– Teraz jest czas na wyrażanie opinii i wnoszenie uwag do proponowanej wersji studium – zaapelowała do mieszkańców Siedlec naczelniczka wydziału gospodarki przestrzennej i budownictwa Barbara Kowal.

Na składanie uwag do projektu studium siedlczanie mają czas do 3. marca.

Działanie GDDKiA

Od ubiegłego roku droga łącząca DK 2 i DK 63 przestała być jedynie linią na mapie studium zagospodarowania przestrzennego miasta. Rząd wpisał jej budowę do programu 100 obwodnic realizowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Pod koniec 2020 roku rozstrzygnięto przetarg na opracowanie studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Według założeń 8-kilometrowa trasa miałaby przebiegać od północnej strony Chodowa do miejscowości Stare Iganie. Dzisiaj GDDKiA ruszyła z akcją informacyjną do mieszkańców. Przygotowano kilka wstępnych wariantów przebiegu obwodnicy. Inwestycja rządowa sprawiała, że swoje uwagi siedlczanie powinni kierować teraz do Generalnej Dyrekcji, bo to ona realizować będzie inwestycję i to ona wyznaczy jej przebieg. Droga zaplanowana w studium miejskim straciła rację bytu. Ratusz liczy, że uda się wypracować jak najlepsze rozwiązanie dla siedlczan, a urzędnicy zachęcają ich do aktywnego włączenia się w prace GDDKiA.

Na wnioski GDDKiA czeka do 19 lutego 2021 r.

7 komentarzy

  1. jacek dodano 3 lata temu

    Nie wiem kto dał prawo protestującym wypowiadania się w imieniu wszystkich mieszkańców ulicy Piaski Zamiejskie. Ja jestem bardzo zadowolony i czekam na obwodnicę z wielką nadzieją. Moja nieruchomość zyskuje na wartości, ruch samochodów będzie mniejszy i bezpieczeństwo się poprawi. Wolę mieć obwodnicę 500 metrów od domu niż "lokalną tranzytówkę z tirami" 10 metrów od okien. Do szczęścia będzie tylko brakowało likwidacji tych przeładowanych "samochodów z drutami" od pana dewelopera rozjeżdżających ulicę.

  2. januszek dodano 3 lata temu

    Pisać dzwonić

    Trzeba pisać dzwonić mówić że nam ta obwodnica pasuje..mieszkańcom PZ i Daszyńskiego, bo za chwilę kilku zapaleńców zmieni nam tą obwodnicę pod siebie..i auta nie będą omijały Piaski..Daszyńskiego..Prądzyńskiego..tylko dalej tamtędy jeździły..

  3. obwodnica dodano 3 lata temu

    Można zgłaszać swoje uwagi a propos obwodnicy, którą ma zamiar budować gddkia. Jeżeli ktoś ma czas i chęci to prosiłbym, abyście w swoich uwagach zmobilizowali projektantów do poszerzenia trasy. Wedle ich założeń ma to być droga jednojezdniowa dwupasmowa 1×2 tj. o jednym pasie dla każdego kierunku ruchu.
    Jeśli już coś budować to porządnie i przyszłościowo. Jednojezdniowa czteropasmowa (1X4) lub dwujezdniowa dwupasmowa (2X2) to minimum jakie tam powinno być.

  4. Marysia dodano 3 lata temu

    Obwodnice mają wyprowadzać ruch z miasta, a proponowany przebieg DK 63 powoduje "przerzucenie" ruchu tranzytowego z jednych ulic w mieście na inne. Poza tym co to za pomysł, żeby "puszczać" ruch tranzytowy przy Naturze 2000. To dopiero będzie ochrona przyrody.

  5. Artuditoo dodano 3 lata temu

    Ochrony przyrody to tam już dawno nie ma.. Chyba tylko z nazwy… Osiedla… Fabryka zelastwa znanego dewelopera rozwalona ziemia przy altance przy mostku i kopalnia torfu… Kurniki.. Wszyscy mają zgodę.. Obszar natura 2000 to fikcyja.. Niestety.. Wiec jestem za tym aby chociaż ruch wyprowadzić z miasta.. Niech powstanie ta obwodnica

  6. Peter dodano 3 lata temu

    Rola obwodnic jest wyprowadzenie ruchu pojazdów z miasta. Ta planowaną drogą służyć będzie okolicznym miejscowościami, dla pojazdów tranzytowych A najmniej mieszkańcom Siedlec. Opcja zaproponowana przez urząd miasta spowoduje że za kilka lat stanie się jedną z ulic, uwzględniając rozwój miasta, a nie taka jest intencją budowy obwodnic. Chyba że urzędnicy miasta nie chcą aby miasto się rozbudowywało i powiększyła.

  7. king dodano 3 lata temu

    budować jak najszybciej – Piaski Zamiejskie są ZA!! – i może zrobimy referendum i się policzymy?

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

Czy wyrażasz zgodę na udostępnienie swoich danych zgodnie z Polityką prywatności oraz akceptujesz regulamin dodawania komentarzy?