SPIN

Festiwal Fredrowski w CKiS

Aneta Borkowska czwartek, 19 października 2023, 17:41 Aktualnie, Kultura

Centrum Kultury i Sztuki zaprasza od 3 do 5 listopada na Festiwal Fredrowski. Zobaczyć będzie można trzy spektakle: „Śluby Panieńskie”, „Zemstę” oraz „Dożywocie”.

3 listopada o godz. 19. – Śluby Panieńskie

„Śluby panieńskie” , czyli „Magnetyzm serca” to ponadczasowa komedia Aleksandra Fredry, napisana prawie dwieście lat temu, w 1832 r. Jej treścią jest miłość – główny temat teatru, źródło wielu dramatów, fundament niemal każdej akcji, rdzeń postaci i najważniejszy wymiar metafizyczny. Mimo złożonych ślubów, bohaterki nie są w stanie oprzeć się miłości, którą odkrywają jako najpotężniejszy, życiodajny żywioł.

Klara i Aniela, buńczuczny Gustaw i sentymentalny Albin, wplątani w zabawne intrygi, po wielu zaskakujących zwrotach akcji ostatecznie dokonują szczęśliwych wyborów. Upragniona przez wszystkich miłość okazuje się nie tylko wielka, szczera i wzruszająca, lecz także, co najważniejsze, szczęśliwa i odwzajemniona.

Reżyseria:
Lidia Sadowa
Obsada:
Pani Dobrójska – Joanna Kwiatkowska-Zduń (Teatr Narodowy) / Joanna Węgrzynowska
Aniela – Marta Dylewska
Klara – Angelika Kurowska
Radost – Leszek Zduń (Teatr Klasyki Polskiej)
Gustaw – Ksawery Szlenkier (Teatr Klasyki Polskiej)
Albin – Mateusz Grydlik / Przemysław Wyszyński
Jan – Arkadiusz Janiczek (Teatr Narodowy) / Jarosław Gajewski / Maciej Wyczański

4 listopada o godz. 19. – Zemsta

„Zemsta” Aleksandra Fredry to jedna z najświetniejszych polskich komedii. Od prawie dwustu lat sztuka ta cieszy się niesłabnącym powodzeniem, bawi i zachwyca kolejne pokolenia Polaków. Fragmenty jej dialogów na stałe zagościły w naszej kulturowej świadomości. Kto z nas nie zna słynnych: „Jeśli nie chcesz mojej zguby, krokodyla daj mi, luby” czy „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba!”?

Ten spektakl trzeba zobaczyć, bo to właśnie w żywym kontakcie z publicznością najmocniej wybrzmiewa komizm dzieła Fredry. Ciekawa jest także geneza powstania Zemsty. Do jej napisania i stworzenia tak wyrazistych i pełnokrwistych charakterów zainspirował autora odnaleziony w jego zamku dokument, opisujący burzliwe spory dwóch rodów – poprzednich właścicieli posiadłości. Cóż, historia Cześnika i Rejenta, przeniesiona z XVII do XIX wieku, może powtórzyć się i wieku XXI… A wszystko to w brawurowej inscenizacji Teatru Klasyki Polskiej.

Reżyseria:
Michał Chorosiński
Obsada:
Joanna Kwiatkowska-Zduń,
Karolina Piwosz,
Jarosław Gajewski,
Henryk Gołębiewski,
Dariusz Kowalski,
Łukasz Lewandowski,
Paweł Lipnicki,
Tomasz Osica,
Leszek Zduń

5 listopada o godz. 19. – Dożywocie

Wybitna klasyka polskiej komedii w tradycyjnym wykonaniu. Łatka – główny bohater dramatu, chciwy, przebiegły skąpiec – kupuje dożywocie młodego panicza Leona Birbanckiego i dzięki temu może czerpać dochód z procentów jego majątku – dopóki Birbancki żyje. Ten nie dba jednak ani o majątek, ani o zdrowie, a korzysta z młodości pełnymi garściami, prowadzący hulaszczy tryb życia… ku rozpaczy swojego protektora. Łatka chciałby wycofać się z nieudanej inwestycji. Równocześnie robi wszystko, aby chronić zdrowie Birbanckiego, ponieważ boi się utraty dożywocia.

„Dożywocie” to o tyle ciekawa rzecz, że Fredrę kojarzymy z dworkami, z resztkami sarmatyzmu, a tu opowiada nam o drapieżnościach kapitalizmu oglądanego jako coś nowego, nakładającego się na dawny obyczaj.[…]W tej scenerii kojarzącej się z „Ziemią obiecaną” może najbardziej ludzkim jest szeroki gest utracjusza Birbanckiego, któremu majątek przecieka przez palce ~ Piotr Zaremba, „polskatimes.pl”

Sztuka pisana w latach 1834-1835 należy obok „Ślubów Panieńskich”, „Pana Jowialskiego” i „Zemsty” do kwartetu najwybitniejszych komedii Aleksandra Fredry. W sposób arcy komiczny ukazuje pozbawiony skrupułów, pełen chciwości świat, w którym, aby pozbyć się długów, ojciec jest w stanie sprzedać nawet własną córkę… Utwór mimo XIX-wiecznego anturażu pozostaje komedią żywą. Niezależnie od zmian, które przynosi upływający czas, problemy głównych bohaterów pozostają aktualne dla współczesnego odbiorcy.

Reżyseria Michał Chorosiński
Scenografia i kostiumy: Aleksandra Reda
Muzyka: Marcin Pospieszalski
Obsada: Karolina Piwosz, Jarosław Gajewski, Henryk Gołębiewski, Mateusz Grydlik, Dariusz Kowalski, Paweł Lipnicki, Cezary Łukaszewicz, Radosław Osypiuk, Ksawery Szlenkier, Leszek Zduń
Muzycy: Cyprian Komza – kontrabas, Jerzy Matysiak – klarnet, Jacek Wachnik – skrzypce

reklama

Możliwość komentowania jest wyłączona.